Created with Snap

ویزای کاری

Work Permit

ویزای کاری


 

در کانادا دو نوع مجوز کار وجود دارد: 

  • برنامه کارگر خارجی موقت: ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) برای یک تبعه خارجی برای دریافت این نوع مجوز کار مورد نیاز است.
  •  برنامه تحرک بین المللی(MIP): LMIA برای یک تبعه خارجی برای دریافت این نوع مجوز کار لازم نیست.

 

 هدف LMIA این است که کارفرمایان به دولت کانادا نشان دهند که با استخدام کارگران خارجی تأثیر منفی بر نیروی کار کانادا نخواهد داشت. دپارتمان فدرال اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) می‌خواهد اطمینان حاصل کند و تضمین کند که استخدام کارگران خارجی باعث جابجایی کارگران فعلی در کانادا یا فشار نزولی بر دستمزد آنها نخواهد شد. کارگرانی که نیاز به LMIA دارند، تحت برنامه کارگر خارجی موقت (TFWP) قرار می گیرند. 

اگرچه فرآیند LMIA یک قاعده است، اما موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد می‌تواند منجر به مجوز کار معاف از LMIA شود، مانند توافقنامه تجارت آزاد سابق آمریکای شمالی، که اکنون به عنوان توافقنامه کانادا-ایالات متحده-مکزیک (CUSMA) شناخته می‌شود. این قراردادهای تجارت آزاد به کارگران خارجی امکان می‌دهد بدون نیاز به دریافت LMIA برای مجوز کار درخواست دهند. علاوه بر این مجوزهای کاری که توسط کارفرما حمایت می شود، چندین گزینه مجوز کار برای کارگران خارجی که هنوز پیشنهاد کاری ندارند، از جمله تعطیلات کاری، مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی و مجوزهای کار آزاد وجود دارد. کارگرانی که به LMIA نیاز ندارند تحت برنامه تحرک بین المللی (IMP) قرار می گیرند.

در زیر لیست برنامه های متداولی که در آنها می توان در کانادا کار کرد ذکر شده است:

نیازمند داشتن LMIA

تعریف "کار" در مهاجرت به کانادا بسیار گسترده است و به عنوان فعالیتی تعریف می شود که برای آن دستمزد پرداخت می شود یا کمیسیون دریافت می شود، یا به طور مستقیم با فعالیت های شهروندان کانادایی یا مقیم دائم در بازار کار کانادا رقابت می کند، بدون توجه به مدت زمان. از فعالیت مورد نظر به طور کلی، ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) مورد نیاز است که نشان می‌دهد استخدام پیشنهادی بر کارگران کانادایی تأثیر منفی نخواهد گذاشت. در بیشتر موارد، برای درخواست مجوز کار کانادایی، پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرمای کانادایی لازم است. در شرایط محدود، مقررات مهاجرتی کانادا مجوزهای کار باز را می دهد که مختص کارفرما نیست. مجوز کار همیشه موقت است، اما به راحتی از داخل کانادا قابل تمدید است.

 بدون نیار به LMIA

 کارگران خارجی که نیاز به آزمون بازار کار دولت کانادا، معروف به LMIA (ارزیابی تأثیر بازار کار) دارند، تحت برنامه کارگران خارجی موقت (TFWP) قرار می گیرند. برعکس، کارگران خارجی که به LMIA نیاز ندارند تحت برنامه تحرک بین المللی (IMP) قرار می گیرند. هدف TFWP این است که کارفرمایان در کانادا را قادر سازد تا کارگران خارجی را در زمانی که کارگران مناسبی در کانادا برای انجام کار وجود ندارد، استخدام کنند. هدف IMP ارتقاء منافع گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کانادا است. از آنجایی که اهداف سیاست IMP گسترده تر است، دولت کانادا از فرآیند LMIA در مورد اتباع خارجی که تحت هیچ یک از جریان های IMP قرار دارند استفاده نمی کند.

 قرا رداد ایالت متحده آمریکا و کانادا و مکزیک (CUSMA)

 مجوزهای کار تحت مفاد CUSMA (قرارداد کانادا-ایالات متحده-مکزیک) معمولاً به آزمون بازار کار کانادا، معروف به LMIA، نیاز ندارند.

 کارگران و کارفرمایان که از برنامه CUSMA استفاده می کنند اگرچه از LMIA معاف است،  باید از تمام مقررات حاکم بر کار موقت در کانادا پیروی کنند.از آنجا که شهروندان آمریکایی و مکزیکی برای ورود به کانادا نیازی به ویزای اقامت موقت ندارند، درخواست مجوز کار CUSMA ممکن است در یک بندر ورودی (گذرگاه مرزی یا فرودگاه) یا در یک دفتر ویزا، به صورت آنلاین یا کاغذی انجام شود.

 انتقال های درون شرکتی

 مجوزهای کاری که از طریق این برنامه به دست می‌آیند از الزام برای دریافت ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) مستثنی هستند. اگرچه از LMIA معاف است، اما کارگران و کارفرمایانی که از برنامه انتقال درون شرکتی استفاده می‌کنند، ملزم به رعایت کلیه مقررات مربوط به کار موقت در کانادا، از جمله اخذ ویزای اقامت موقت، در صورت لزوم هستند.سه سال بلافاصله قبل از تاریخ درخواست اولیه، انتقال گیرندگان باید به طور مداوم حداقل یک سال در یک موقعیت تمام وقت، مشابه موقعیتی که در کسب و کار کانادا خواهند داشت، در شرکت خارجی مشغول به کار شده باشند. کسب و کار کانادایی همچنین باید یک رابطه واجد شرایط با همتای خارجی خود را نشان دهد.

 بازدید از بیزینس ها

 کانادا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است که هر ساله هزاران بازدید کننده تجاری کوتاه مدت را به خود جذب می کند. با یک اقتصاد بازارمحور بین المللی و به عنوان عضو سازمان همکاری اقتصادی (OECD) و گروه 7 (G7)، و همچنین امضاکننده توافقنامه کانادا-ایالات متحده آمریکا-مکزیک (CUSMA) کانادا که به عنوان نفتا شناخته می شود، تلاش می کند اطمینان حاصل کند که بازدیدکنندگان تجاری بین المللی می توانند در سفرهای کاری به کانادا بیایند. بسته به ماهیت کار و همچنین ملیت افراد، بازدیدکنندگان تجاری خاصی می توانند بدون نیاز به مجوز کار برای انجام فعالیت های تجاری یا تجاری وارد کشور شوند.

 اجازه کار بعد از فارغ التحصیلی

 کانادا در تلاش برای جذب دانشجویان بین المللی و حفظ آنها به عنوان مهاجر، مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) را ارائه می دهد. PGWP تا سه سال معتبر است (طول واقعی PGWP هر فرد به طول برنامه آموزشی کانادایی آنها بستگی دارد). PGWP یک مجوز کار آزاد است که فارغ التحصیلان بین المللی را قادر می سازد تا برای هر کارفرمای کانادایی بدون نیاز به پیشنهاد شغلی کار کنند. یکی از مزایای اصلی PGWP این است که به فارغ التحصیلان بین المللی اجازه می دهد تا تجربه کاری حرفه ای در کانادا کسب کنند. چنین تجربه کاری زمانی مفید است که دارندگان PGWP برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند. بسیاری از بیش از 100 برنامه مهاجرتی مختلف در کانادا به داوطلبانی که در کانادا تحصیل و/یا کار کرده اند پاداش می دهد. به طور کلی، یک دارنده PGWP باید یک سال تجربه کاری حرفه ای در کد طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) 0، A یا B کسب کند تا پس از آن واجد شرایط درخواست برای برنامه اقامت دائم کانادا باشد.