Created with Snap

کلگری

کلگری،آلبرتا

کلگری


 

جمعیت:

1,581,000

مساحت:

5,110.21کیلومتر مربع

آب وهوا:

کلگری یک آب و هوای قاره ای مرطوب در بخش های شرقی شهر و یک آب و هوای نیمه قطبی در بخش های غربی شهر به دلیل افزایش ارتفاع دارد. این شهر تابستان‌های گرم و یخبندان و خشک دارد، اما مانند همه آلبرتا، زمستان‌های بسیار متغیردارد. طبق اعلام ، میانگین دمای روزانه در کلگری از 16.5 درجه سانتیگراد (61.7 درجه فارنهایت) در جولای تا 7.1- درجه سانتیگراد (19.2 درجه فارنهایت) در ژانویه متغیر است.

زمستان ها سرد است و دمای هوا می تواند به طور متوسط ​​در 22 روز از سال به 20- درجه سانتی گراد (4- درجه فارنهایت) و به طور متوسط ​​3.7 روز از سال به 30- درجه سانتی گراد (22- درجه فارنهایت) کاهش یابد. اما اغلب توسط بادهای گرم و خشک شینوک که به آلبرتا بر فراز کوه ها می وزند تجزیه می شوند. این بادها می توانند دمای زمستان را 20 درجه سانتیگراد (36 درجه فارنهایت) و تا 30 درجه سانتیگراد (54 درجه فارنهایت) تنها در چند ساعت افزایش دهند و ممکن است چندین روز ادامه داشته باشند. همچنین، نزدیکی کلگری به کوه‌های راکی ​​بر دمای زمستان با ترکیبی از پستی و بلندی‌ها تأثیر می‌گذارد و منجر به زمستانی معتدل برای شهری در استان‌های پریری می‌شود. دما نیز تحت تأثیر عامل سرمای باد قرار می گیرد. میانگین سرعت باد کلگری 14.2 کیلومتر در ساعت (8.8 مایل در ساعت) است که یکی از بالاترین سرعت باد در شهرهای کانادا است.

در تابستان، دمای روز بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد (50 تا 77 درجه فارنهایت) و به طور متوسط ​​5.1 روز در ژوئن، ژوئیه و آگوست و گاهاً تا اواخر سپتامبر یا حتی بیشتر از 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) متغیر است. در اوایل ماه مه، و در زمستان 3.7 روز از سال به زیر یا در 30- درجه سانتیگراد (22- درجه فارنهایت) می رسد. کلگری آفتابی ترین روزهای سال را در بین 100 شهر بزرگ کانادا دارد.

دین

  • مسیحی  54.9%
  • بدون دین  32.3%
  • اسلام  5.2%
  • سیک  2.6٪
  • بودایی  2.1٪
  • هندو 1.6%
  • یهودی  0.6%
  • سایر  0.7% 

 نژاد

بر اساس سرشماری سال 2016، 60٪ از جمعیت کلگری منشاء اروپایی، 4٪ از میراث بومی و 36.2٪ از جمعیت به یک گروه اقلیت قابل مشاهده (یعنی غیر سفیدپوستان، غیر بومی) تعلق داشتند. در میان آنهایی که منشأ اروپایی دارند، بیشترین پیشینه قومیتی گزارش شده انگلیسی، آلمانی، ایرلندی، فرانسوی و اوکراینی است. در میان اقلیت های قابل مشاهده، جنوب آسیایی ها (عمدتا از هند و پاکستان) بزرگترین گروه (9.5 درصد) را تشکیل می دهند و پس از آن چینی ها (6.8 درصد) و فیلیپینی ها (5.5 درصد) قرار دارند. 5.4 درصد منشاء آفریقایی یا کارائیب، 3.5 درصد منشأ غرب آسیا یا خاورمیانه، در حالی که 2.6 درصد از جمعیت منشاء آمریکای لاتین بودند. از بزرگترین شهرهای کانادا، کلگری از نظر اقلیت های قابل مشاهده، پس از تورنتو، ونکوور و وینیپگ در رتبه چهارم قرار گرفت.

اقتصاد

کلگری به عنوان پیشرو در صنعت نفت و گاز کانادا شناخته می شود و اقتصاد آن با نرخ قابل توجهی بالاتر از اقتصاد کلی کانادا (به ترتیب 43 و 25 درصد) در طول دوره ده ساله از 1999 تا 2009 گسترش یافته است.درآمد بالای شخصی و خانوادگی، بیکاری کم و تولید ناخالص داخلی سرانه بالا همگی از افزایش فروش و قیمت ها به دلیل رونق منابع،  و افزایش تنوع اقتصادی بهره مند شده اند.

کلگری از بازار کار نسبتاً قوی در آلبرتا سود می برد، بخشی از کریدور کلگری-ادمونتون، یکی از مناطق با رشد سریع در کشور است. این دفتر مرکزی بسیاری از شرکت های بزرگ مرتبط با نفت و گاز است و بسیاری از مشاغل خدمات مالی در اطراف آنها رشد کرده اند. کسب و کارهای کوچک و سطوح خوداشتغالی نیز در میان بالاترین رتبه ها در کانادا قرار دارند. کلگری یک مرکز توزیع و حمل و نقل[ با خرده فروشی بالا است.

اقتصاد کلگری به طور فزاینده ای تحت تسلط صنعت نفت و گاز است، اگرچه هنوز هم بزرگترین سهم در تولید ناخالص داخلی شهر است. در سال 2006، تولید ناخالص داخلی واقعی کلگری (به دلار ثابت 1997) 52.386 میلیارد دلار کانادا بود که نفت، گاز و معدن 12 درصد از آن سهم داشتند. شرکت های بزرگتر نفت و گاز عبارتند از BP Canada، Canadian Natural Resources Limited، Cenovus Energy، Encana، Imperial Oil، Suncor Energy، Shell Canada، Husky Energy، TransCanada، و Nexen که این شهر را خانه 87 درصد نفت و گاز طبیعی کانادا کرده است. تولیدکنندگان و 66 درصد از تولیدکنندگان زغال سنگ 

حمل ونقل

کلگری ترانزیت خدمات حمل و نقل عمومی را در سراسر شهر با اتوبوس و قطار سبک ارائه می کند. سیستم راه‌آهن سبک کلگری، معروف به CTrain، یکی از اولین سیستم‌های این چنینی در آمریکای شمالی (پس از ادمونتون LRT) بود. از دو خط (خط قرمز و خط آبی) با 44 ایستگاه و 58.2 کیلومتر (36.2 مایل) مسیر تشکیل شده است. کلگری LRT یکی از شلوغ ترین های قاره است که روزانه 270000 مسافر را جابجا می کند و تقریباً نیمی از کارگران مرکز شهر کلگری از طریق حمل و نقل به محل کار خود می روند. CTrain همچنین اولین و تنها LRT آمریکای شمالی است که با انرژی 100% تجدیدپذیر و تولید شده توسط باد کار می کند. در اوایل سال 2020، شورای شهر ساخت خط سبز کلگری، سومین خط ریلی سبک در شبکه حمل و نقل سریع شهر را تصویب کرد. این اولین خط ریلی در کلگری خواهد بود که قطارهای طبقه پایین را راه اندازی می کند و بزرگترین پروژه عمومی در تاریخ کلگری است که حدود سه و نیم برابر بزرگتر از دومین پروژه بزرگ است.